Szervezetfejlesztés, vállalatirányítási rendszer.

Szervezetfejlesztés, vállalatirányítási rendszer. Hogyan tudod elérni, hogy a céged jól működjön?

Egy kis cég tulajdonosának nagy dilemmája

Volt egy vállalkozó. Régóta élte a vállalkozók kihívásokkal teli életét. Szinte állandóan dolgozott, de még sem jutott előbbre. Nem voltak napi gondjai, de nem volt boldog, nem tudott lazítani. Van munka, lesz munka? Kapok hitelt a finanszírozáshoz?

Visszaemlékezett:

A cégét a semmiből építette fel. Sokszor a család rovására. Sokszor még a felesége sem értette meg, nem értékelte az erőlködését. Behozta a gyerekeit is a cégbe. Inkább itt legyenek, mint más dolgoztassa őket. Mégis a családban marad, meg ott van a tulajdonosi gondolkodás…

Tudta, hogy nem fogja végtelenségig vezetni a cégét. 60 felé már jó lenne egy kicsit kevesebb stressz, több szabadidő. Szeretne egy kicsit élni, játszani a kis unokájával. Teher a cég, már nem élvezi.

Elhessegette a gondolatot, hisz az egész nagycsaládot, a lányát, fiát és őket is a cég tartja el. De azért egyre gyakrabban ott motoszkált a fejében a kérdés, hogy mi lesz vállalkozással, ha már kevesebbet akar dolgozni, vagy végképp abba akarja hagyni?

Mert ugye valamit mégis felépített és azt nem akarja az enyészetre bízni. Több lehetőség is felmerült miközben gondolkodott:

  1. Kivenni a cégből amit lehet, aztán eladni.

Ezzel hozzájutna a család egy jelentősebb összeghez, amelyből ő élete végéig kényelmesen élhetne, de mi lesz a gyerekekkel? Kezdjék ők is előröl?

  1. Át kellene adni a vezetést és némi felügyelettel tovább működtetni céget

Kevesebb munkával is megkapná azt a pénz havonta, amire szüksége lenne, csak hát a gyerekeknek más dirigál?

  1. Átadni a gyerekének.

Igen, ez volna a legjobb

Aztán mikor egy kicsit jobban belemerült a részletekbe, rájött, hogy lesz itt néhány olyan dolog, amit már nem lehet megkerülni, amivel szembe kell nézni:

  • Ha eladná a céget, akkor az többet érne, ha rendezett állapotok lennének, vevőt is könnyebben találna.
  • Ha a gyermekének adná át, akkor jót, vagy rosszat cselekedne? Büntetné, vagy jutalmazná? A szülő nem a legjobbat karja a gyerekének? Olyan helyzet elé akarja állítani, vérszerinti utódját, hogy kudarcot valljon? Nyilván jusson neki is az egészséges küzdelemből, de legyen sansza a nyerésre. De hát hogy adjon lehetőséget?
  • Ha mégis vinné tovább, úgy már nem akarja mint eddig.

Tudja, akármelyiket is válassza, rendezni kell a cég belső ügyeit. Változtatni kell, hogy végre már jól működjön. De hol kezdje? Hogy tudja elérni a kívánatos működést? Erre ad választ az alábbi kis összefoglaló.

 

Hogyan tudod elérni, hogy a céged jól működjön?

Minden cégtulajdonosnak konkrét célja van saját vállalkozásával kapcsolatban. A saját cége testesíti meg azt a vágyat, amiért azt létrehozta, amiért oly sok áldozatot vállalt.

A cégtulajdonosok többsége azt szeretné, hogy vállalkozása jól prosperáljon, folyamatosan növekedjen, fejlődjön. Másrészt szeretnének már igazi tulajdonosként élni  –  tulajdonosi feladatokat ellátni, stratégiai kérdésekkel, befektetésekkel, kulcsügyfelekkel foglakozni. Szeretnének kevesebb rutinfeladatot végezni, szeretnék, ha több idő jutna családra, hobbyra

Többen érzik, hogy minden próbálkozásuk ellenére nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy várták. Hiába erőlködnek, akarnak változtatni, az egyszerűen elenyészik a szervezeti ellenálláson Azt érzékelik, hogy bár vannak vevőik, van árbevételük, mégis egyhelyben topognak, míg a konkurencia fejlődik. Többet már fizikailag nem tudnak dolgozni, többet már nem tudnak vállalni.

A fő probléma az, hogy a fejlődésének maga a cégtulajdonos, és a cég belső működése a legfőbb gátja. A vállalkozás elérte azt a méretet, amelyet a jelenlegi vezetéssel, irányítással már nem lehet működtetni. Változtatni kellene, de hogyan?

Szinte valamennyien próbálkoztak már a változtatással, de az nem igazán sikerült. A valós vagy vélt kudarcok gyakran a kedvüket szegték, visszavetették. A környezet sem igazán támogatta, és talán többen voltak az ellendrukkerek is. Nem számít, hogy volt már sikertelen próbálkozása, a lényeg az, hogy felismerte a változás szükségességét és belevágott! Az számít, hogy a jövőbeni eredményért, sikerért a mában áldozatot vállalt, kilépett a komfort zónájából.

A következő gondolatok segítenek kiválasztani a legjobb módszert arra, hogy olyan vállalti működést és szervezetet alakíts ki, amelyik hozzásegít céljaid, vágyaid megvalósításához.

Próbálkozni, ahogy eddig

Kétség kívül látszólag ez a legszerűbb megoldás. Nem igényel semmilyen külső erőforrást, pluszpénzt. A tulajdonos kigondol valamit és bevezeti. Valószínű, ahogy az eddigi próbálkozások sem sikerültek ez sem fog. Miért?

A cégvezetés és irányítás, azaz a menedzsment is egy szakma, mégpedig olyan, amit nem tanítanak az iskolában. A menedzsmentproblémákat azonban nem úgy kell megoldani, mint a szakmaiakat, amit ismer és tanult a tulajdonos. A tapasztalatra és megérzésre alapozott változtatási stratégia kockázatos, nem csak az időt és a szervezet energiáját emészti fel, hanem a tulajdonos bizalmi tőkéjét is. A próbálkozások csökkentik a vezetés iránti bizalmat, a munkatársak részéről a cég iránti lojalitást, lazítják a fegyelmet.

A sikertelenség csökkenti a tulajdonos önbizalmát, bátorságát. A változást ellenzők, az ellendrukkerek megerősödnek, hangadókká válnak. A vezetői tekintély meginog, amelyet gyakran formai eszközökkel próbálnak visszaállítani. Állandósulnak a konfliktusok, ami mindenképpen a szervezeti teljesítmény romlásához vezet.

Munkatárs felvétele

Ritkán alkalmazzák a vállalkozók, mert drága. A vállalati működés összetett tevékenység, melynek kialakítása, változtatása komoly feladat. Ehhez magasan kvalifikált, nagy tapasztalattal rendelkező munkatárs kell. Az ilyen szakember nem olcsó. A másik probléma, hogy előre nem látható, tudnak-e együttdolgozni a tulajdonossal. Az alá- és fölérendeltségi viszony miatt, nem biztos, hogy szakmailag a társaságnak legjobban megfelelő megoldásokat javasolja. Ha enged a tulajdonos akaratának, ráhagyja a dolgokat, és belemegy a próbálkozásokba, akkor az előző eset áll fenn  –  a tulajdonos továbbra is ötletszerűen változtatgat, csak éppen még egy csomó pénzt is kifizet. A kudarcért pedig a munkatárs lesz a felelős. Ha ellenáll a tulajdonos ötletezgetéseinek, akkor az állandó konfliktust miatt előbb-utóbb menesztik. A változási szándék ismét megbicsaklott.

Öntanulás

A menedzsmenttudás összetett ismeretanyag, amely széleskörű, sokféle tudományos ismeretből tevődik össze. Érteni kell a vezetéshez, szervezéshez, pszichológiához, pénzügyekhez, marketinghez, logisztikához, és még sorolhatnánk.

A tanulásnál két jelentős probléma van. Egyrészt nehéz megtalálni azokat a szakmai részeket, amit a leginkább kellene alkalmazni. A fő kérdés mindig az, hogy helyesen választották-e ki az alkalmazni kívánt ismeretanyagot? Valóban az a gyógyír a működési problémájára?

A másik az, hogy mást jelent valamit ismerni, tudni és mást jelent alkalmazni. Az alkalmazási készség csak gyakorlással sajátítható el. Minden szakmának megvannak az úgynevezett „szakmai fogásai”. Nagy kockázatot vállal az, aki egyből a „mélyvízbe” ugrik

Nyilván ez csökkenthető azzal, ha először kisebb projekttel kezdik meg a gyakorlást, szerzik meg a kellő rutint. Ennek azonban az időigényesség a hátránya. Minél inkább eltolódik a változás az aktuális időponttól annál nagyobb a kudarc valószínűsége.

Még egy alapvető dolog. A működésfejlesztési projekt folyamatos, rendszeres munkát igényel. A tulajdonos életében mindig előjönnek olyan feladatok, „csontvázak a szekrényben”, amelyek felülírják a fontossági sorrendet. Egy ilyen szituáció fellazítja a változási folyamatot, növeli a kudarc lehetőségét. A siker szempontjából döntő, hogy legyen egy felelőse a változtatási projektnek, aki irányítja, koordinálja a munkát, aki felelős a határidőkért és a feladatok elvégzéséért. De az ne az első számú vezető legyen. Ebben a folyamatban a cégtulajdonos olyan, mint egy szponzor, támogatja a projektvezetőt, befolyásolja a munkatársak tevékenységét, ha kell hatalmánál fogva beavatkozik, gondoskodik arról, hogy a projekt a megfelelő irányba haladjon.

Tanácsadó igénybe vétele

Ha relatíve gyorsan, kis kockázattal akarod a működésfejlesztést, hívj tanácsadót. Igaz, a tanácsadó pénzbe kerül, de sok előnnyel jár:

  • A tanácsadók általában szakmailag felkészültek, rendelkeznek megfelelő rutinnal. A projekt megvalósításra van megfelelő technológiájuk. Ami még fontos, hogy a külső szem gyakran észreveszi azt, amit a belső nem.
  • Függetlenek a tulajdonostól, objektívebbek. Fontos számukra a szakmai presztízs, sikerorientáltak, ezért „odateszik” magukat.
  • Ha nem tudsz együttdolgozni vele, könnyebben megszabadulhatsz tőle, mintha ha az alkalmazottad lenne.
  • Általában kínálnak ingyenes szolgáltatásokat (helyzetfelmérés, konzultáció, stb.) amelyek során megismerheted őket.
  • Kötheted úgy szerződést, hogy több részre bontod a feladatot. Minden részfeladat teljesítése után döntesz a folyatásról, és akár a tanácsadóváltásról is. Ez költségkímélő és kockázatcsökkentő.
  • Kombinálhatod a díjazást sikerdíjjal.

Megannyi előny, néhány hátránnyal szemben!

Hogyan csináld a gyakorlatban?

Határozd el magad végre, és tedd meg az első lépést!

Hogy milyen a céged működése, kell-e változtatnod, megtudhatod egy rövid állapotfelmérésből, amelyet ajándékba kapsz tőlem. Nem kell mást tenned, mint e-mail-en kérned a kérdőívet.

Ha kitöltve visszajuttatod, ingyenesen kiértékelem és Skype-on, vagy személyesen beszélgetünk róla.

Ne késlekedj, mert az idő ellened dolgozik!

Polgár József

ügyvezető

„Az önjáró cég (ön)indítója.”

POLGÁR Kft.

Skype: jozsef.polgar2

+36 20 946 8078

E-mail küldése

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás